Pridaj zaujímavosť

Vitajte na stránkach Terra Incognita

http://www.terraincognita.sk/sites/terra/files/svinica-1.jpg

Vitajte na stránkach Terra Incognita

http://www.terraincognita.sk/sites/terra/files/raj-1.jpg

Vitajte na stránkach Terra Incognita

http://www.terraincognita.sk/sites/terra/files/hodkovce-1_0.jpg

Najväčšie podujatie svojho druhu na východnom Slovensku

14. - 15. apríl 2018
Rušňové depo v Košiciach

Rušňoparáda patrí medzi najväčšie podujatia na východnom Slovensku. Hlavným ťahákom sú každoročne rušne, vlaky a vláčiky, tohto roku navyše kapela S hudbou vesmírnou a bohatý program pre celú rodinu. Predstavme si hlavných protagonistov, ktorí si toho často pamätajú viac ako väčšina návštevníkov Rušňoparády. Dámy a páni, tohto roku na Rušňoparáde uvidíte:

PAPAGÁJ

Papagáj vyrábali v bývalom Československu po druhej svetovej vojne a bol výnimočný hneď z niekoľkých technických dôvodov. Patrí totiž k skupine parných rušňov, ktoré majú až tri parné stroje. Tendrová mašinka na prehriatu paru bola pôvodne určená pre rýchlu

prímestskú aj diaľkovú dopravu a v rokoch parnej prevádzky previezli tieto rušne milióny cestujúcich. Stroj mal až neuveriteľne rýchly štart, čo bolo výhodné pre vlaky, ktoré často zastavovali.

SERGEJ

Rušeň Sergej si zahral v hollywoodskom trileri Peacemaker po boku hviezd Georgea Clooneyho a Nicole Kidman. Diváci ho mohli vidieť v úlohe ruského vlaku, ktorý chceli uniesť teroristi. Vyše 15 rokov chátral, novú dušu mu vdýchli nadšenci z Podvihorlatský železničný spolok.

Vyrobili ho v roku 1971 v Luhansku, poháňa ho unikátny dvojtaktný 12-valcový motor. Môže ísť maximálne 100 km/h a váži 116 ton. Utiahne ich však omnoho viac – až 2.500 ton.

Parný rušeň 204

Konštrukcia tohto maďarského parného rušňa je ešte z roku 1880. Rušeň radu 204 bol vyrobený v roku 1900 a prevádzkovaný bol do roku 1952. Rušeň bol úplne zrekonštruovaný v roku 2016 a je súčasťou flotily maďarskej MÁV Nosztalgia.

ŽABOTLAMA

Žabotlamy sú dodnes veľmi zaujímavé a vôbec prvé elektrické nízkopodlažné jednotky, vyrábané v Československu. Kedysi moderná pýcha železníc, ktorá sa v súčasnosti stále objavuje na tratiach v Česku, je už aj historickou zaujímavosťou. Žabotlamy, známe aj ako Pantografy

alias Lochnesky, si vtedajšie československé ministerstvo dopravy objednalo ešte v roku 1955. Spolu bolo vyrobených 51 jednotiek. Hlavnými prednosťami jednotiek boli vysoké zrýchlenie a okamžitá možnosť zmeny smeru jazdy. Nástup do súpravy bez schodíkov bol v tom čase dokonca považovaný za revolučný. Jednotky jazdili najskôr na trase Praha – Pardubice, neskôr boli jednotky dodané aj pre Bohumín, Ústí nad Labem a práve do Košíc. Tu však vydržali pomerne krátko.

UŠATÁ - 15.4.

Lokomotíva „Ušatá“ dojazdila v pravidelnej prevádzke v rušňovom depe Nymburk. Nakoniec bola odstavená v železničnej stanici Všetaty. Odtiaľ ju odviezli nadšenci z LD Hradec Králové, ktorí ju nakoniec znova uviedli do prevádzky.

V súčasnej dobe je lokomotíva majetkom Českých dráh, prevádzkuje ju LD Hradec Králové.

Hurvínek

Obľúbený motorák Hurvínek - M131 bol v minulosti mimoriadne rozšírený po celom Československu️, hoci jeho produkcia trvala iba tri roky. Vyrábaný bol v rokoch 1948 – 1951 v podniku TATRA Kopřivnice a neskôr vo Vagónke TATRA Studénka.

Spolu bolo vyrobených až 549 kusov, motorák sa tak stal skutočne masovým prostriedkom dopravy po železnici. Vozidlá sú charakteristické svojou višňovo červenou farbou a dlhé obdobie boli najrozšírenejšími motorovými vozňami v Československu️. Nadštandardným dobovým dreveným interiérom vyvolávajú silný zážitok z jazdy a priťahujú pozornosť.

Mravec

Moderný motorový vozeň jazdí na tratiach v okolí Zvolena a na východe Slovenska ho môžete vidieť iba počas Rušňoparády. Prezývku Mravec dostal pre svoj atypický vzhľad. Osem jednotiek pre ZSSK vyrobili v ŽOS Zvolen v roku 2017.

Zaujímavosťou vlaku je stredový kĺb, ktorý poznáme z autobusov a trolejbusov mestskej dopravy. O pohodlie ľudí sa stará informačný a komunikačný systém, WiFi, na bezpečnosť dohliadajú kamery, súčasťou je bezbariérová toaleta. Z tohto pohľadu ide o najmodernejší typ vlakov určený na menšie lokálky.

Vidíme sa cez víkend 14. a 15. apríla v rušňovom depe v Košiciach?

Príloha:
Galéria:

Pridať nový komentár

Pridať nový komentár

CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.